La Religiositat de l’infant de 9 a 12 anys (la infància adulta)
L'EDUCACIÓ CATEQUÈTICA
·
En aquests anys
els nens senten un gran afany de progressar en els seus coneixements i comencen
a unificar el món religiós. Al final de l'etapa comencen a reclamar respostes
definides i coherents respecte a l'origen i el destí de l'home. Déu ja no és
una noció difusa i abstracta, sinó que comença a tenir pes existencial.
·
És l'edat més
apropiada per a l'ensenyament religiós, però proporcionada al desenvolupament
psicològic. Aquest ensenyament serà sistemàtic i concret. És el millor moment
per dotar-los de "cultura religiosa", per tal d'adquirir una síntesi
de la doctrina cristiana al seu nivell.
PERILLS QUE CAL EVITAR
·
La seva facilitat
per aprendre constitueix un perill per a l'educació religiosa, perquè aprèn tot
el que se li diu i té tendència a desvirtuar el missatge de la salvació amb la
seva mentalitat escolar, a quedar-se en exterioritats: s'aprèn però no es viu,
tendeix a reduir la religió a un món de coses. Li interessen les regles ben
aplicades, els gestos ben fets, els textos ben recitats.
·
Cal evitar el
perill d'objectivar Déu: pensa en Ell com en un objecte. Déu és menys íntim,
menys present que abans; no és el protector que ens veu, ens escolta, vers qui
es va: és algú objectiu, el Creador. Hem d'ajudar-lo a descobrir el misteri en
els esdeveniments i en els personatges (no quedar-se en l'exterior sense
descobrir actituds) i fer-li viure.
·
A partir dels 11
anys, com que té més capacitat de comprensió conceptual, se l'anirà iniciant en
el vocabulari doctrinal que li servirà en el futur. Cal oferir-li una catequesi
sòlida i ben documentada; proporcionar-los les veritats que constitueixen la
base de la seva fe, cercant raons, ja que amb l'aparició de l'esperit crític,
apareixeran les primeres dificultats contra la fe. Com que encara no capten les
veritats abstractes, convé presentar el missatge a través dels fets (bíblics,
litúrgics, eclesials), mai partint de nocions abstractes.
IMPORTÀNCIA DE LA FAMÍLIA
·
Recordem que la
família és factor determinant per al desenvolupament del fet religiós en
l'infant. Els gestos i el llenguatge religiós que l'infant descobreix en els
pares, s'insereix en una experiència afectiva que els simbolitza immediatament,
i d'altra banda, en la mesura que la família és font d'autoritat i felicitat,
reclama espontàniament en ell la seva prolongació en un univers religiós
fonamental.
·
Ja no és només la
família la qui influeix: el grup cobra importància.
INFLUÈNCIA DEL GRUP
·
Els sentiments i
coneixements religiosos rebuts de la família pateixen un procés de crítica i
interiorització semblant al de les normes morals. Serà sobretot l'ambient
social (en especial colla i escola) el que li aporti les dades que posin en
dubte, en alguna mesura, el seu món religiós. Els seus sentiments religiosos
seran contrastats amb els d'altres.
·
D'altra banda,
tindrà (o no) la possibilitat d'exercitar la seva vivència religiosa al marge
de la família.
·
A més a més, la
seva actitud d'autocrítica el portarà a ser més mesurat en les manifestacions
religioses, sobretot si l'ambient no és favorable al fet religiós. El seu afany
objectiu-crític el porta a preguntar-se pel significat de les afirmacions
religioses. I al mateix temps, sotmet els seus coneixements religiosos al
procés d'estructuració i sistematització, igual que els altres coneixements.
·
El
desenvolupament del seu sentit de la colla, propi de la seva evolució social,
el fa apte per unir-se a moviments religiosos, educatius, clubs escolars en els
quals no s'hi ha d'imposar determinats aspectes religiosos ni controlar
excessivament en aquestes qüestions. L'augment de la seva capacitat de
socialització farà possible el descobriment de la comunitat religiosa.
COM PARLAR-LOS DE DÉU
·
La Revelació
bíblica ens presenta Déu Pare, totpoderós, que és amor misericordiós i fidel a
les seves promeses. És important posar en relleu que l'home, amb el seu
treball, és col·laborador de Déu.
·
Cal tenir en
compte que aquesta edat és el començament del sentit de l'objecció crítica i té
necessitat de recerca de solucions a una sèrie d'interrogants que comencen a
plantejar-se. Per això cal donar a conèixer Déu per les seves obres objectives.
Déu és font de l'univers i ho ha creat tot per amor. Hem d'ajudar-lo a
descobrir que Déu actua ara en els cristians, en tota la seva vida.
·
Cal d'evitar el
perill de presentar Déu com un objecte. Per això la catequesi ha de basar-se en
la conducta cristiana, en la Bíblia, en la litúrgia.
·
La "infància
adulta" és el període sensible per a la presentació de la humanitat de
Jesús, per la seva objectivitat: vida pública, fets, paraules, la seva actitud
davant Déu i davant els homes. Pels fets es penetra en el misteri de la
Redempció. En aquesta edat poden retenir una doctrina senzilla sobre la
Redempció.
·
És convenient
presentar documents sobre el clima, la vegetació, els costums, plans, mapes de
Palestina...
·
Cal descriure
Jesucrist inserit en una cultura, en una civilització concreta. En presentar
els fets i paraules de Jesús, cal destacar-ne la seva actitud davant els homes
i davant el Pare. Que vegin que el Fill de Déu es va fer home. El misteri de la
Redempció és la lluita de Jesús entre els pecats dels homes i l'amor de Déu. El
fracàs aparent de la creu és una victòria: la resurrecció és manifestació de la
seva victòria. La passió-mort-resurrecció-ascensió-pentecosta són fets signes
on hi apareix el misteri.
·
Evitar el que
sembli introduir una oposició entre el Pare enutjat i el Fill fet home per
patir, ja que és Déu qui ens dóna el seu Fill.
·
L'Esperit Sant es
manifesta a través de les activitats dels apòstols, a través de la seva
història de les obres de Déu. A aquesta edat s'ha de seguir el camí de
l'exterioritat; és el més indicat, perquè l'infant és més objectiu: presentar
l'acció de l'Esperit a l'Església. L'Esperit dóna la força, l'entusiasme i
l'amor als qui el reben.
METODOLOGIA
·
Partir sempre de
l'experiència dels infants (provocada i evocada) i es procurarà aprofundir en
aquesta experiència tot el possible. A continuació es presentarà la Paraula de
Déu com a bona notícia que il·lumina i dóna sentit a l'experiència viscuda.
Després, per mitjà d'activitats i d'interiorització, anirà assimilant el
significat de la Paraula de Déu, dels gestos i expressions litúrgiques, així
com de les formulacions doctrinals, i acabarà amb les activitats d'expressió.
·
L’infant aprèn
actuant; per tant cal oferir molts exercicis i activitats que han de ser
expressives de la seva fe.
·
Cants en
consonància amb la catequesi; maneig de la Bíblia; treballs de reflexió a
partir de gestos litúrgics; dibuix, siluetes de personatges, quaderns
d'exercicis, murals en equip, recerca de dades i documentació, síntesi,
esquemes, mapes, col·leccions...
·
Són de gran
utilitat les activitats en grup. El nen en aquesta edat les prefereix i no se
sent entusiasmat amb treballs intel·lectuals en solitari. Caldrà aprofitar
aquesta necessitat de col·laboració.
·
Són recomanables
els mètodes participatius. No els agrada ser simples receptors de doctrines,
sinó que prefereixen ser protagonistes d'empreses, activitats, recerques,
iniciatives i suggeriments.
·
Posar-los en
relació amb altres grups i edats (fins i tot adults). Donar-los punts de
referència en qüestions morals. Potenciar les campanyes, en què hi participin
activament.
·
Treballar
l'oració grupal. Aprofundir en els símbols. Assistir a celebracions
sacramentals diverses. Resar a partir de símbols suggeridors i pròxims.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada